De coalitie draait door!

Centrum bannerwoensdag 20 juni 2018 08:38

Wat dinsdagavond een genuanceerd debat moest worden over de invoering van de koopzondag in Smallingerland eindigde in een grote deceptie: de coalitie stemde zonder nadenken voor algehele vrijstelling van alle (!) openingstijden.

De winkels mogen vanaf 1 juli 24 uur per dag opengaan, dus ook op alle feestdagen Pasen, Pinksteren, Kerst en oud- nieuwjaar, 4 en 5 mei. Dit betekent dat Drachten als enige gemeente in Nederland het vrijlaten van de winkeltijden zo ver doorvoert dat ook 's nachts bijvoorbeeld winkels open mogen gaan. Opvallend genoeg stemde coalitiepartner FNP tegen het voorstel, omdat er volgens hen andere coalitieafspraken zijn gemaakt. Wat die afspraken zijn geweest, is niet duidelijk. Duidelijk is wel dat hier de eerste scheur in koopzondagcoalitie zichtbaar wordt.

De fractie van de ChristenUnie is enorm verbaasd over dit onzorgvuldige en ondoordachte besluit. CU-raadslid Klaas van Veelen sprak namens de fractie van een 'dieptepunt' in de Smallingerlandse politiek. De fractie maakt zich zorgen om de belangen van omwonenden, kerkgangers, werknemers en kleine ondernemers. "Daar is nu ook de zorg voor de openbare orde en veiligheid aan toegevoegd", zegt Van Veelen. De vraag is hoe de politie deze kan waarborgen, wanneer winkels bijvoorbeeld in de late uren hun deuren openen en dus gevoeliger worden om slachtoffer te worden van criminaliteit.

De avond begon aanvankelijk met een Ronde Tafel over het voorstel. Namens de ondernemers in het centrum was Douwe Blom aanwezig. Hij pleitte voor één koopzondag per maand, terwijl de vertegenwoordigers namens de supermarkten wel iedere week open willen. De fractie van de ChristenUnie staat daar kritisch in, maar zou daar wel mee in kunnen stemmen als hierdoor het voorstel toch enigszins ingeperkt kon blijven.

Namens de kerken spraken een aantal predikanten hun grote zorg uit. Ds. De Jong (GVK Drachten), ds. Bijleveld (VGK Boornbergum) en ds. Folkerts (Bethelgemeente) pleitten voor het behoud van een gezamenlijke rustdag, zodat er ruimte blijft voor bezinning, relaties en rust in de samenleving. Het CNV schoof ook aan en beloofde kritisch te kijken naar de inzet van medewerkers op zondag. "Zij kunnen gemakkelijk bij mij terecht, aangezien ikzelf ook in Drachten woon", zei vakbondsbestuurder Jacqueline Twerda. Ook wees zij erop dat de zondagstoeslag voor werknemers onder druk staat tijdens de onderhandelingen voor de nieuwe CAO's.

Na het besluit reageerde Twerda onaangenaam verrast: "Smallingerland heeft opnieuw een unieke status ten aanzien van de koopzondag. Nu niet het ontbreken van deze als een van de weinige grotere gemeenten in Nederland, maar nu als gemeente met de meest ruime openingtijden."

De amendementen van de ChristenUnie om de winkeltijden in aantal en uren op zondag in te perken (conform wens van de ondernemersvereniging) werden niet meer in stemming gebracht, omdat het meest vergaande amendement van D66 al was aangenomen.

Lees de berichtgeving van de Leeuwarder Courant en het Friesch Dagblad

Reacties op 'De coalitie draait door!'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2018 > juni