Motie CU om hoogspanningslijnen te verkabelen aangenomen

hoogspanning1dinsdag 05 juni 2018 21:25

Dinsdag 5 juni heeft de gemeenteraad van Smallingerland een motie van de ChristenUnie aangenomen die het college oproept om snel werk te maken van verkabeling van hoogspanningslijnen.

De hoogspanningslijnen lopen nu nog dwars door de gezinsrijke wijken Drachtstervaart, De Drait en Maartenswouden. Uit onderzoek is gebleken dat er risico's zijn voor de volksgezondheid, met name een verhoogde kans op leukemie bij kinderen. Om die reden heeft de fractie zich hard gemaakt voor de verkabeling. Het rijk komt vanaf januari volgend jaar met een regeling waar het tracé in Smallingerland voor in aanmerking zal komen. Dit betekent dat de overheid het grootste deel van de kosten voor haar rekening zal nemen.

Door een onlangs aangenomen motie van CU Tweede Kamerlid Dik-Faber is het nu nog gemakkelijker voor gemeentes gemaakt. Smallingerland hoeft dan geen 25% maar 20% van de kosten voor het verkabelen te dragen.

Bewoners van de wijken waren bij de vergadering goed vertegenwoordigd op een volle tribune. Zij applaudiseerden toen de motie werd aangenomen en reageerden opgelucht en dankbaar. In het najaar zal bij de begroting geld moeten worden gereserveerd voor de mogelijke kosten: maximaal 945.000 euro per kilometer. Het maximale traject is 2,5 kilometer.

De fractie van de ChristenUnie zal de komende tijd nauwlettend het college volgen bij de uitvoering van deze unaniem aangenomen motie.

Lees hier de volledige tekst van de motie.

Archief > 2018